Renovatie KIT Hotel

News

Het hotel van het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) aan het Oosterpark wordt gerenoveerd. Met de renovatie, naar een ontwerp van Wiel Arets Architects, wordt het KIT Hotel een van de duurzaamste hotels in de stad. Het hotel krijgt een nieuw restaurant en een daktuin met terras. Tijdens de renovatie, die deze week begint, is het hotel gesloten. Het nieuwe hotel gaat naar verwachting open in maart 2024.

Het hotel – een betonnen toren uit 1967 op het terrein van het KIT aan het Oosterpark – wordt van binnen en buiten compleet gerenoveerd, naar een ontwerp van Wiel Arets Architects, die vorig jaar de prijs voor het Beste Gebouw van Nederland ontving. Een aantal elementen die kenmerkend zijn voor het huidige gebouw blijven behouden in het nieuwe ontwerp.

Het hotel zal beschikken over 80 kamers, een nieuw restaurant op de begane grond, en een daktuin met bar op de eerste verdieping, die uitzicht biedt op het Oosterpark en de binnentuin van het KIT.

Duurzaam

Met de renovatie wordt het KIT Hotel een van de duurzaamste hotels in Amsterdam. Het gebouw wordt volledig gasloos. Daarvoor komt er een warmte-koude opslag (WKO) installatie die ook het monumentale hoofdgebouw van het KIT bedient. Dat past geheel bij de ideële missie van het KIT om bij te dragen aan een eerlijkere en duurzamere wereld, en de ontwikkeling van de locatie als kenniscentrum, hospitality venue en werkplek voor duurzaamheid.

“Het KIT Hotel wordt een schitterend gebouw dat tot in de details past bij onze prachtige campus aan het Oosterpark en de ontwikkeling van het KIT in de afgelopen jaren tot dé hotspot voor duurzaamheid in de stad” zegt Mark Schneiders, CEO van het Koninklijk Instituut voor de Tropen.

Architect Wiel Arets ziet het hotel als “een parel in het Oosterpark”. “Het KIT Hotel met restaurant, daktuin en terras belooft een belangrijke groene plek te worden in Amsterdam Oost. Het gebouw krijgt een kristallijne huid die de verbinding tussen het park en het hotel manifesteert” zegt de architect, die in 2021 de prijs voor het Beste Gebouw van Nederland ontving voor zijn ontwerp van het Van der Valk Hotel Amsterdam Zuidas.

Ander publiek

Met de renovatie van het hotelgebouw ziet KIT kans om een ander publiek aan te spreken. “Met het nieuwe hotel en restaurant verwachten we een marktsegment aan te spreken dat past bij de ‘unique venue’ status van de congresfaciliteiten die wij bieden in ons monumentale hoofdgebouw. Nu moeten we gasten nog vaak verwijzen naar andere hotels en restaurants in de stad; straks kunnen ze op onze campus blijven eten, iets drinken op het dakterras en in het KIT Hotel blijven slapen”, zegt Marielle van Rumpt, General Manager van KIT Hospitality.

Over het hotelgebouw

Het gebouw van het KIT Hotel dateert uit 1967. Het is een torengebouw van tien verdiepingen, ontworpen door architect Tjeerd Dijkstra, die oorspronkelijk diende als verblijf voor gasten en cursisten van het KIT. Het werd geopend door de toenmalige Minister voor Ontwikkelingssamenwerking Udink. Inmiddels al jaren wordt het gebouw geëxploiteerd als hotel, eerst door de NH Hotel Groep en sinds 2015 in eigen beheer van het KIT.